Erbjudande Från

Camping.se tipsar - effektivare paddling

Fler och fler upptäcker tjusningen med att paddla havskajak. Men hur gör man egentligen?  Vad behöver man tänka på? Vi bad OS-guldmedaljören Susanne Gunnarsson om några tips för en lyckad tur.

Själv tar hon det lite lugnare nu för tiden och har lagt det ändlösa träningsslitet bakom sig. Men fortfarande ger hon sig ut på sjöarna runt hemmet i Funäsdalen när andan faller på och vädret känns rätt.

-Det mysiga med motionspaddling är att man är så nära vattnet och allt är så tyst runtomkring en. Det är en fantastisk upplevelse och de som har gjort det en gång blir nästan som vissa Vasaloppsåkare, helt tokiga och kan inte låta bli att göra det igen och igen, säger Susanne Gunnarsson.

Det vanligaste felet bland amatörer är enligt Susanne att man använder sargkanten som ett ryggstöd. Förutom att man då riskerar att få skavsår försämrar det också möjligheten att få rätt vridning på kroppen.

-Då sitter man bara där och paddlar med armarna som en Duracellkanin, och det kan bli ganska jobbigt. Gör man rätt ger det väldigt bra träning för mage och rygg och dessutom kommer man fortare fram också.

Framför allt när man paddlar i tvåmanskajaker går det att få upp rejäl fart. Men för att få till det där riktiga flytet är det viktigt att den som sitter bak anpassar sig till den framför.

-Det spelar ingen roll om en tar i mer än den andra, bara man sätter i paddlarna samtidigt, säger hon. Det krävs inga egentliga förkunskaper för att ge sig ut och paddla havskajak. Det enda som är nödvändigt är att man är simkunnig och inte är rädd för vatten. För även om en havskajak är betydligt mer stabil än många andra kajaktyper kan den slå runt.

-Men det gäller mest extrempaddlare och allt som händer är att du ramlar ur. Man sitter inte fast i den och behöver inte kunna göra en eskimåsväng. Har man bara flytväst på sig är det inga problem, säger Susanne Gunnarsson.

Vilka förhållanden man än föredrar, lugnt och stilla eller skummande vågor, bör man aldrig ge sig ut i förhållanden som man inte behärskar. Därför är det bra att börja lugnt med dagsturer och känna sig för så att alla känner sig trygga och säkra innan man ger sig iväg på längre flerdagarsutfärder.

-Det är en jättetrevlig familjeaktivitet. Men särskilt om det är barn med bör man tänka på att alltid hålla sig så nära land att det går att simma in om något händer.

Namn: Susanne Gunnarsson
Ålder:
45
Bor:
Funäsdalen
Familj:
Barnen Robin och Mimmi
Gör:
Egenföretagare, föreläsare och inspiratör

Meriter: En av Sveriges främsta kvinnliga paddlare genom tiderna. Flerfaldig världsmästare och OS-medaljör. Vann 1996 OS-guld på K2 500 meter tillsammans med Agneta Andersson, vilket också gav paret Svenska Dagbladets Bragmedalj det året. Var med och vann SM i K4 200 meter för Örebro Kanotförening så sent som 2005.

Så blir du en bättre paddlare

Sitt rakt, utan att luta ryggen mot sargen.

 

Vrid kroppen så att du arbetar med ryggmusklerna istället för bara med armarna.

 

Sätt i paddeln nära kanoten och paddla snett utåt, ta upp paddeln i midjehöjd.

Titta på handlederna och se så att du vrider så att paddeln sätts i rätt.

 

Sträck på armarna så att du får längre drag i vattnet. Tänk att det är du själv som ska fram, inte kanoten.

 

Tänk på att aldrig släppa paddeln, det är den du håller balansen med.

Annonser
Tipsa en vän
Logga in