Erbjudande Från

Camping.se tipsar - vandra skönare

Vildmarkens kung eller en dyblöt frusen stackare med skavsår? En vandringstur kan vara den mest fantastiska naturupplevelse du varit med om. Eller förvandlas till den vidrigaste. Allt beror på hur väl förberedd du är.

-Man behöver inte krångla till det så mycket. Själv tycker jag om enkelheten när det gäller friluftsliv. Men det gäller att man använder hjärnan, säger Lars Fält. Som grundare och före detta chef för Försvarets överlevnadsskola borde han om någon veta.

Utbildat tusentals elitmilitärer

Genom åren har han lärt tusentals elitmilitärer hur man klarar sig helskinnad i naturen oavsett väder, vind och tillgång på mat. Numera är han pensionär sedan några år tillbaka men anlitas fortfarande flitigt som instruktör vid olika överlevnadskurser.

-Rent allmänt har vi blivit sämre på att klara oss ute i naturen. Det gäller också sådana basala kunskaper som att använda karta och kompass. Det är klart att mobiltelefoner och GPS är ett hjälpmedel. Men alldeles för många litar alltför mycket på dem, säger han.

Oavsett typ av vandring är det viktigt att ha kängor som passar. Och att man har tränat på att gå innan man ger sig iväg, med den utrustning som man kommer att ha med sig sedan.

Det är också ett bra tillfälle att träna på att packa rätt, så att man inte har för tung packning eller någonting skaver, varken på fötterna eller i ryggslutet. -Det är lite synd att upptäcka att någonting inte fungerar först när man är på plats, säger Lars Fält.

15 km per dag

Nybörjaren och den medelgode vandraren bör räkna med att gå ungefär 15 km om dagen med en hastighet av i medeltal 3 km i timmen. Då finns det tid till en längre rast mitt på dagen och man kommer ändå fram till sitt mål innan det blir mörkt.

-Det finns egentligen ingen anledning att pressa de här tiderna. Om man passerar någon vacker eller intressant plats vill man ju kunna stanna utan att känna tidspress. Samtidigt är det viktigt att man anpassar tempot efter alla i gruppen. Det är oftast den som är tyngst eller sämst tränad som får problem.

Tips för vandrare

Ett par tunna strumpor i ull och ett par grövre utanpå dem är det absolut bästa sättet att undvika skavsår. Lufta fötterna ofta.

 

Håll koll på vätskebalansen. I normala fall behöver vi ungefär tre liter vatten per dygn, mer om man anstränger sig. Drick små mängder (max 3 dl åt gången) och ofta. Annars hinner inte kroppen ta upp vätskan.


Om du använder stavar, tänk på att du då förbrukar mer energi och därför måste äta mer.

 

Gå alltid minst två personer. Håll ett tempo avpassat för den långsammaste i gruppen.

Tala om för någon vart du ska och när du räknar med att komma fram. Om du trots allt går vilse, stanna där du är minst 30 minuter. Tänk efter: Var befann jag mig senast jag visste var jag var? Går det ta sig tillbaka dit? Hinner jag dit, innan det blir mörkt? Fortsätter du att gå i blindo finns risken att du går ännu mer vilse och dessutom blir svårare att hitta.

Annonser
Tipsa en vän
Logga in