Erbjudande Från

Möt en av SCR:s klassificerare

Bertil Persson är en av de rådgivare som har till uppgift att besöka SCR:s campingplatser och bedöma hur de möter kraven i klassificeringssystemet. Arbetet sköts idag av VISITA Svensk Besöksnäring.

När Bertil började jobba med klassificering av campingplatser för nio år sedan var världen inte hälften så uppkopplad som idag och det har påverkat hur folk ser på sina semestrar. Många har med sig datorn ut och även de som bor i tält vill ha el. Campinggästens krav har ökat rent generellt och Bertils jobb har blivit tuffare.

– Man vill ha det som hemma, säger Bertil. Fast bättre. Folk vill vara tillgängliga för omvärlden, men de vill också aktiveras och underhållas. Det är alltid svårt att poängsätta det godtyckliga, berättar han. Det är ett av skälen till att campingens läge inte bedöms. Hur naturskön platsen uppfattas är så subjektivt. Trivsel är svårt att sätta poäng på. Alla har olika uppfattning om vad som får dem att trivas på semestern.

– Det är därför det nya stapelsystemet är  effektivt, säger Bertil. Stjärnorna fyller sin funktion. Men nu bedöms standarden efter både  mjuka och hårda värden. Det är helt enkelt lättare för gästen att välja rätt nuförtiden, sammanfattar han. Att en campingplats har begränsat med aktiviteter och därmed får låga poäng i den röda klassificeringsstapeln med arrangerade aktiviteter kan ju t ex vara ett stort plus hos gäster som söker lugn och stillhet på sin semester!

Tips och råd en del av besiktningen

Att leverera efter gästernas förväntan är svårt om man inte har något att mäta sig mot. Eftersom stapelsystemet är en direkt avspegling av campingupplevelsen är Bertils främsta uppgift i mötet med campingplatsägarna därför att förmedla gästens syn på en campingsemester.

– Det är så lätt att bli hemmablind, säger han. Så förutom att bocka av att alla obligatoriska krav är uppfyllda är hans tips och goda råd minst lika viktiga för att det ska bli en uppskattad campingplats som folk återvänder till.

Varje besiktning tar ungefär 3–4 timmar och Bertil brukar hinna besöka tre campingplatser per dag. Att han är en före detta campingplatsägare själv och vet vad han ska titta efter hjälper såklart.

Hunddusch finns idag på många campingplatser
Kvaliteten på campingens rekreationsanläggningar och dess sanitära service, alltså bland annat toaletter, duschar och diskutrymmen, är två områden som bedöms. Hundduschar är på stark frammarch i campingsverige.

– Det är de mjuka värden som gästerna lägger märke till först, poängterar Bertil. Ett bra bemötande är verkligen a och o. Tätt följt av hela och rena toaletter och servicehus. Hög sanitär standard ger höga poäng, så har det alltid varit, säger Bertil och lägger till att i servicebyggnaderna blir det allt vanligare med barnskötrum och dusch/wc-rum för hela familjen. Likaså har många installerat industridiskmaskiner i servicehuset

Fler och fler campingar har börjat erbjuda det lilla extra som ger nya poäng för Bertil att sätta. Hundduschar är ett sånt exempel.

– Hundfolket är en väl utbredd gästgrupp idag, säger han och berättar om alla riktigt tjusiga hundduschar som han sett under sommaren och som uppskattas mycket av campare. Vissa campingplatser har även agilitybanor på området. Det är inte bara människor som ska aktiveras!

Klassificeringen ger en bättre standard

Utan ett klassificeringssystem skulle man få en väldigt ojämn standard bland Sveriges campingplatser. Och hans betygsättning blir en kvalitetsstämpel som varje camping är stolt över.

– Det är ett bevis på att man håller måttet och nu med det nya stapelsystemet kan man ju dessutom utmärka sig inom vissa områden med råge, tillägger han.

Till slut påpekar Bertil att han må förvisso vara en besiktningsman, men det är ju bara under ett par timmar varje år som han är på plats. Därför är det viktigt att uppmärksamma de besiktningsmän som håller koll på SCR:s campingplatser under resten av året – nämligen gästerna!

SCR klassificerar inte längre

Från och med 2013 sköts all klassificering av campingplatser och hotell av VISITA Svensk Besöksnäring.

Det här visar staplarna

Stjärnorna är en sammanställning av resultatet av klassificeringen. Här ser du vad de olika staplarna betyder:

ORANGE: HYGIEN
Hur det ser ut på toaletter, i duschutrymmen och tvättplatser, där man lagar mat, diskar samt hur övrig sanitär service och underhåll av exempelvis servicebyggnader
möter SCR:s krav.

GRÖN: MILJÖ
Campingplatsens yttre miljö, gällande t ex infarter, tomtytor, eluttag, vatten och avlopp, tv, internet, sophantering och exempelvis plantering.

GUL: SERVICE
Campingplatsens erbjudande när det bland annat gäller reception, tillsyn, butiker, restauranger, utbildad personal och gästservice.

BLÅ: REKREATIONSANLÄGGNINGAR
Visar campingplatsens fokus på att tillhandahålla plats för aktiviteter såsom t ex barnlek, bad, samlingsrum, lekland, bollplaner, kanotuthyrning, motionsrum, grillplats, cykelspår och vandringsleder.

RÖD: AKTIVITETER
Campingplatsens utbud av arrangerade aktiviteter såsom ledarledda aktiviteter för barn och vuxna, kvällsarrangemang, dans och övrigt nöje.

Annonser
Tipsa en vän
Logga in