MC-till Gotland, Kneippbyn

Det är något specilet med att dra på sig en ryggsäck och "dra iväg" med motorcykeln, det är inte samma sak att "dra iväg" med bilen, inte alls. Det är en frihetskänsla av stor magnitud, om det är det att man känner vinden och får en bättre överblick på allting omkring en själv kan jag inte riktigt svara på. Det är nog en kombination av saker. Har man dessutom goda vänner med sig blir det ännu bättre.

Förra sommaren lämnade vi Göteborg för att ta oss till goda vänner i Nynäshamn. Vi började med att åka mot Borås och vidare mot Jönköping. Eftersom det är en ganska lång sträcka till Nynäshamn kände vi att det skulle ta för lång tid att kringla sig fram på småvägar. Vi körde därför motorväg ändå upp till Södertälje, eftersom båda vi har 1000kubikare gick det att hålla en rätt bra hastighet och resan till Södertälje gick riktigt bra, fick stanna och tanka ett par gånger, käkade lite lunch och tog nån glass. Här under bild utanför Nyköping där vi tog en välförtjänad korvpaus.

Efter Södertälje Blev vägen genast mycket kringligare, smalare och roligare. Vi var dessutom välsignade med en fantastisk dag, så vi kunde inte be om bättre förhållanden. Frammåt kvällen anlände vi hos våra bekanta i Nynärhamn och blev bjudna på kvällsfika och bäddade sängar. Den som säger att man inte blir mör av att köra motorcykel ljuger! Dagen efter äter vi frukost och tar farväl av våra vänner i Nynäs som de förkortar det. Vi åker ner till färjan som som ska oss över till Gotland och möter upp 6 andra kompisar som precis anlänt från andra orter i Sverige.

Kompisen Henrik vilar på Båten

Väl framme på Gotland åker vi direkt igenom stan en sväng. Visby är riktigt fint alltså. Därefter åker vi ut mot Kneippbyn där vi ska bo. För er som inte vart där så är Kneippbyn en stor Camping strax utanför Visby med allt man kan tänka sig. Campingen ligger precis vid havet och vi hyrde förstås det flådigaste boendet på hela campingen, Lyxinredda villavagnar nämast havet med egen terass. Vi hyrde 2 stugor och bodde 4 och 4, gott om plats.

Gänget solandes på bergskanten

Henrik på terassen

Dagarna spenderades i solen med en del badutflykter, volleyboll och en del kalla drycker. Vill man göra nån trevlig dagsutflykt kan jag varmt rekomendera en sväng över till Fårö. Trevliga stränder, lite lugnare tempo och många får och gröna ängar.

Volleyboll

Gänget på terassen

Vi avslutade veckan med utgång på lördagen då vi gick ut på Gutekällaren som är ett av Visbys inneställen, kanonkväll och alla var på bra humör.
Eftersom alla kände sig lite trötta dagen efter och vi hade förutsatt detta beställde vi en senare båt över till fastlandet. Vi tog därför en sväng till bowlinghallen i Visby. Där har de kombinerat spelhall, minigolf, pizzeria, bowling och säkert andra saker som jag glömt bort. Supertrevligt ställe att leka av sig på.

I bowlinghallen

Fram mot eftermiddan rörde vi oss ner mog båten och anlände i Nynäs vid 19 tiden, där åkte vi alla vidare åt varsitt håll, min MC-kompis Micke mot Göteborg igen, de andra mot sina hemstäder och jag som fortsatte min MC-semester åkte vidare mot stockholm för nya äventyr och allsång på skansen. Nu ser man inte gänget före nästa semester nästa år, men vi hade väldigt trevligt! Som vanligt...

Läs mer om Kneippbyn

Nyckelord: gotland, kneippbyn, mc-semester

Härligt restips. Synd man inte har åldern inne längre.
25 aug 2009
av: Georg Martinsson

55 är väl ingen ålder=)!
26 aug 2009
av: Henrik Björkman

Najs, jag gillar Gotland. Verkar som om ni hade en skön vecka!
av: Johan Uhrbom

• Ålder: 30
  • Ort: Göteborg
  • Medlem sedan:
    15 jul 2009

Relaterade bilder

Hej! Camping.se/plus har tyvärr stängt. Istället hoppas vi att ni hittar till oss och andra gäster på Facebook och på Instagram. Missa inte heller reseprogrammet Gone Camping. Om du har några frågor om detta kontakta oss gärna på info@scr.se.